onsdag 18 april 2012

Tips till de som ska på uttagningarna till Gladiatorerna

Har fått många frågor av både folk jag inte känner men även av vänner som ska upp på uttagningarna till Gladiatorerna. Egentligen finns det ingen hemlighet eller tricks som gör att man lättare kan komma med i programmet. De ansvariga på plats är extremt uppmärksammade och det gäller att bjuda på sig själv, vara social och samtidigt göra grymt bra ifrån sig på testerna. Det som man skriver i sin presentation ska man leva upp till på testerna och intervjuerna.
Det man ska komma ihåg att alla som är på uttagningen är grymt vältränade och rockar fett i testarna, i princip allihopa! Det gäller att sticka ut från mängden och vara extra duktig i alla fall i några av testerna. Testerna är fördelade på tre dagar och jag trodde vi var ca 150 personer sammanlagt men det verkar som att vi var det dubbla. Under min testdag var vi ca 60 personer och endast ca 25 gick vidare till eftermiddagens tester där bl.a Beep-och simtestet var en av dem. Vi hade ingen aning hur de andra deltagarna hade presterat under de andra dagarna. Du kan inte göra något annat än ditt bästa. De söker utmanare med "sting" och som också kan underhålla och Noghor är en av de fräckaste och tuffaste utmanarna från årets program. Han knockade alla Gladiatorerna och han bjöd verkligen på show och det är just det TV4 letar efter. Kom ihåg att Gladiatorerna är ett underhållningsprogram! Många som inte gick vidare från uttagningarna och som gjorde bra ifrån sig på testerna blev besvikna och förstod inte varför just de inte gick vidare och som jag nämnde tidigare, bjud på dig själv och stick ut från mängden! Se det som när du söker ett jobb, varför ska just du väljas framför alla andra, vad är unikt med dig?

Det var också en av de testerna vi fick, att nämligen pitcha oss själva framför kameran i 1 minut. Varför ska just jag möta Gladiatorerna och jag kan berätta att då var man riktigt nervös men samtidigt var det grymt roligt! Det, tillsammans med allt annat material presenterades för TV4 redaktionen som sedan valde ut utmanarna. Förra året var det ca 8500 sökande men i år tror jag att de var fler och vem vet, kanske det är fler på uttagningarna. Själv blev jag extremt glad av att bara komma till uttagningen eftersom min sambo sökte men väl på plats insåg jag att jag har en chans, och den skulle jag ta!

Det är kort vila mellan testerna där man bl.a får göra Harres-test, chins och Beep-test. Många som har frågat angående chinsen om de ska vara strikta eller inte. Det får man själv välja men de antecknar nog vid sidan om, jag gjorde strikta då jag alltid tränar strikta. Tjejer skulle klara minst 8 och killarna 15 och det var någon någon enstaka under min testdag som inte klarade gränsen. De flesta låg mellan 10-40 (både killar och tjejer). Det står att man ska kunna springa 3 km under 15 minuter, believe me, alla gör det lätt! Vi sprang inte Cooperstest utan Beeptest vilket säkerligen årets deltagarna också kommer göra. De sa att de vill se oss göra minst 12 på Beep-testet (det ansågs godkänt från deras håll) och ingen hoppade av innan 10.5 vilket alla vältränade atleter ska klara av lätt!

Det mest jobbiga under uttagningarna och dagarna efter var att man inte hade en aning om de gillade en, om testerna dög och om de letade efter en specifik person. De som jobbar med uttagningarna hade verkligen att göra vill jag lova! Gissa om jag skuttade av glädje när jag fick samtalet från Stockholm, fantastisk känsla i kroppen!

Nu är det ju så att det kanske inte går till på samma vis i år men jag tror ändå att de som närvarar på testerna är grymma atleter och kommer rocka på testarena så tips till er alla återigen, stick ut på ett naturligt sätt, våga vara dig själv och kämpa för kung och fosterland på testerna. Se det som en bedrift att få komma på testerna, tänk på alla de andra tusen atleter som inte ens får chansen att visa upp sig.

Önskar er alla lycka till och kämpa järnet!!!!!

Jag hade mer än gärna gjort om Plattan igen! En av mina bästa prestationer under programmet!
Finns inga ord som kan beskriva känslan när jag bokstavligen slänger Kitsune över kanten...... no words.... but a freeeeekin great feeling!




14 kommentarer:

  1. Hej Dajana! Det var grymt att se dig i Gladiatorerna, riktigt bra jobbat! Jag skickade in en ansökan och har kommit med till testerna... men är lite kluven just nu! Jag är värdelös på chins och det står ju att man ska klara 8 st. Det gör jag inte idag! Är det ingen mening att åka dit då? Jag är lång, tung och stark men inte just på chins... men som riktlinjer tar jag typ 120kg i knäböj, 140kg i marklyft och 85kg i bänkpress! Hmm vet inte vad jag ska göra? Hälsningar Cissi

    SvaraRadera
  2. Hej Cissi,

    Tusen tack:)
    Jag tycker verkligen att du ska åka upp! De tittar inte endast på chinsen utan helheten och på dig som person. Sysslar du med någon sport? jobbar med? Allting sådanat spelar in. Noghor som var grym i Gladiatorerna var inte duktig på beeptestet men ändå kom han med, han är ju tung och därför var det roligt att titta på honom.
    Gör så gott du kan, träna järnet innan testerna och ge allt där uppe!
    Hoppas det går bra!!! Stort lycka till!
    /Dajana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för snabbt svar :)
      Ja men det känns bra att helheten spelar roll så man inte blir sågad om man inte klarar en gren! Jag har ju faktiskt 70 SM medaljer i kanot och jobbar på gym som instruktör på alla möjliga pass, så träning är mitt liv!!!
      Jag tänkte på Noghor, han kunde ju inte varit bra på alla tester, men kul att se honom på tv! Det är precis så jag vill göra, slakta gladiatorena! Hehe :)
      Tusen tack för din hjälp!! Jag ska åka dit och visa vad skåpet ska stå!!
      / Cissi

      Radera
  3. Tnkte precis fråga som du Cissi. Ska oxå på uttagning men hör och häpna aldrig ens provat chins ska möte en kille i morgon och testa :-/ Jag kunde oxå som du ska man inte ens åka dit då. TACK för ditt svarar DAjana nu kian jag åter igen sova på nätterna och fukuser till 1000% NU JÄKLAR :-) Bye yhe Way grym blogg ja hela du :-)

    Mvh
    LK

    SvaraRadera
  4. Grym blogg Dajana och sjukt bra jobbat i Gladiatorerna! Som de andra som kommenterat här så ska jag också på uttagningen och tänkte passa på och fråga om du vet vad standarden var för killar på de olika grenarna? Chins, toe through rings, Harres, Klättra i rep, beep och idioten? Kan vara lite kul att veta var ribban ligger. Undrar även om du råkar veta om alla de som kom med faktiskt var bland de bästa i några (alla) grenar eller skulle det räcka att vara medelmåtta i allt men ha en grym personlighet?

    Mvh
    Daniel

    SvaraRadera
  5. Tack kära ni!

    Daniel vad jag minns så låg ribban väldigt högt, speciellt i chins, toe through rings beep och idioten. Svårt att veta exakt vad de hade i tid på Harres och löpningen men det såg riktigt bra ut. Tex. Noghor som är tung klarade ändå många chins och gjorde jävligt bra ifrån sig i Harres. Det var många under min testdag som lätt klarade 30-40 chins, klättrade i repet med endast armar, klarade 30-50 i toe to rings. Sedan var det förra året och vi fick reda på att vår testdag var bäst av de tre. Jag är övertygad om att det kommer komma fler på uttagningarna då fler har sökt i år.

    Vi som kom med förra året låg i topp i alla grenar i princip plus att vi stack ut från mängden i intervjuerna.

    Det är endast till att bjuda på sig själv, ge järnet i testerna och hoppas på det bästa. Det är mitt bästa råd till dig. Kör extra chins och prova spring Beep-testet om du har möjlighet. Du kan prova att klättra i rep ocskå. Förberedd dig om du kan. Det är 18 killar ch 18 tjejer som tas ut varav två från varje kön är reserver men det får man först reda på efter träningen (vi fick träna 1-2 h per gren innan de 16 togs ut.

    Själv tränade jag lite extra på Chins och sprang intervaller och kroppskontaken fick jag automatiskt från min handbollsträning.

    Lycka nu till er alla! Kör hårt!
    /Dajana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Shit vad mycket! Men när du säger 30-40 chins och 30-50 toe to rings så antar jag att det inte är perfekt strikta (full utlåsning, hakan över stången, 0 gung, benen raka och utan rörelse etc.) i och med att Ako Rahim (vinnare av AF flera år i rad där chins är en av grenarna) endast gör 30-35 chins.

      Förresten. När man kör beeptest och idioten. Kör man en och en då eller kör flera samtidigt?

      Tack för alla svar!
      /Daniel

      Radera
  6. Tack för tipsen, dem var väldigt nyttiga att ha med sig :)

    Vad är det för chinsräcke ni fick använda er av på fystest? En rak stång eller med böj på slutet, typ som denna: http://www.klubblagret.se/upl/images/234853.jpg

    SvaraRadera
  7. Var så lite så!:)
    Det är en rak stång, räck mellan två bommar i en idrottshall. Det bästa enligt mig:) lycka till!

    SvaraRadera
  8. Jag undrar vad det är för chins - biceps eller mer för rygg? Hur håller man själva handgreppet?
    Jag undrar också om benlyften , hänger man i ringar eller har man stöd för ryggen? :)
    Tack för bra svar!

    SvaraRadera
  9. Tack för inlägget Dajana!
    Ska upp till uttagning nästa måndag så detta har jag nytta av!

    Du var grym på plattan i finalen! \../ \../

    SvaraRadera
  10. Vilka sorters chins man gör bestämmer man helt själv, de antecknar vid sidan om man gör strikta eller inte. Det är pronerat grepp som gäller vid chins.

    Man hänger i ringar och vi fick inte ta fart eller liknande utan upp och nudda händerna med stilla bål samt ben, inget stöd för ryggen.

    När ni springer Beeptest gör ni det i två grupper, vi gjorde det i alla fall, blandade killar och tjejer. Idioten springer man 2 vid konen, medan den ena springer, vila den andra. 3 min vila mellan idioten.

    Kört hårt allihop! :)

    SvaraRadera
  11. Tack för hjälpen! :)
    Vad var det för bana på beeptestet? inomhus, friidrottsbana/grus?

    SvaraRadera
  12. Vi sprang beep-testet inomhus i idrottshallen där alla andra tester gjordes:)

    SvaraRadera